Jakie są plusy badania rynku

Badania rynku to szalenie pomocne narzędzie stosowane szeroko w marketingu. To wspaniałe narzędzie i ogromny potencjał, jaki mogą wykorzystać przedsiębiorcy, menadżerowie, pracownicy działów zajmujących się marketingiem, reklamą, sprzedażą, obsługą klienta, opracowywaniem nowych produktów i usług. Mogą je wykorzystywać wszelkie firmy, niezależnie od wielkości. Badania rynku to jednak bardzo rozbudowany temat. Najbardziej rozwinięcie są badania klientów, marki i reklamy, a także produktów, ale i pozostałe nie pozostają za nimi daleko w tyle. Rozsądne jest wykorzystanie jednorazowo tylko części z tego szerokiego zakresu tematycznego. Dzięki temu będzie można badać rynek etapami. Najlepiej jest zapoznać się z ofertą badań rynku dostępną po prostu w Internecie, z uwagi na to, że występuje dość znaczna konkurencja na samym rynku badań marketingowych i wybrać te obszary, które powinny zostać zbadane w najbliższym czasie, a które w kolejnych latach. Następnie trzeba wybrać jedną z firm, jakie poprosiliśmy o szczegółową ofertę cenową, pamiętając o tym, że tylko rzetelnie przeprowadzone badanie zapewni dane, które będzie można wykorzystywać także w przyszłości.

Szeroki zakres – co z tym zrobić

Badania rynku to, jak już wspomniano, dość obszerne zagadnienie. W jego skład wchodzą w m.in. analizy takie jak: segmentacja rynku, struktura rynku, nisze rynkowe, potencjalne rynki zbytu, konkurencja, ceny, popyt i podaż, modelowanie ryzyka, badania dla konkretnych branż, analiza reklamy, analiza szumu medialnego, pozycjonowanie produktów, jakoś usług, testowanie. Najlepiej ograniczyć się do jednego z segmentów (badania rynku, marki, klienta, produktu) i w jego ramach przebadać kilka tematów na raz.

Co może okazać się pomocne

To, co może bardzo ułatwić zaprojektowanie i przeprowadzenie badania, to systemy do obsługi programów badawczych. Te obecnie opracowywane i udostępniane rozwiązania są już na tyle przyjazne, że nawet ktoś bez doświadczenia większego w badaniach, może skonstruować ankietę, udostępnić ją realizującym badanie, sprawdzić jakość materiałów. Kluczowy jest tu jednak wybór odpowiedniego oprogramowania. Polecamy tutaj CATI-System, oferowany przez Biostat, polską firmę badawczą. Wspiera on zarówno CAWI, CATI, jak i CAPI, a więc najpopularniejsze metody badań ilościowych. Dodatkowo, jest najnowocześniejsze w Polsce.

Zastosowania

Do czego najlepiej stosować wyniki analiz rynku? Najprostszym i najczęstszym zastosowaniem są analizy skuteczności reklamy, znajomości marki, jakości obsługi, jakości usług/produktów. To zatem nieoceniona pomoc przy wprowadzaniu kolejnych usług, czy produktów na rynek, planowaniu sprzedaży, podnoszeniu jakości obsługi. To znaczące ułatwienie podejmowania decyzji biznesowych, marketingowych.