Rynek medyczny – badania satysfakcji

By szpital odniósł sukces w branży i na rynku medycznym, trzeba wejść w posiadanie cennej wiedzy, dzięki której osoby zarządzające uzyskają wskazówki co zmienić. Co raz popularniejsze stają się badania satysfakcji pacjentów, które przyczyniają się do upowszechnienia oczekiwań pacjentów szpitala. Badania opinii pacjentów pozwalają na podniesienie popularności placówki wśród społeczności lokalnej, tworząc przy okazji jej PR. Badania ankietowe pacjentów szpitala służą systematycznemu wprowadzaniu zmian w życiu placówki, a tym samym powodują podniesienie morali pacjentów. Podejście, które zakłada, że placówka powinna posiadać ogromne nakłady finansowe na przeprowadzenie ankietyzacji pacjentów jest błędem. Błędne jest również stwierdzenie, iż tylko wykwalifikowana grupa badawcza sprosta temu zadaniu. Pracownicy szpitala sami mogą przeprowadzić tego typu badanie, jeśli będą działać zgodnie z przyjętymi zasadami i jeśli wcześniej dobrze się do tego przygotują metodologicznie.

Od czego zacząć

Pierwszym krokiem w badaniu ankietowym pacjentów szpitala jest analiza tego, co chce się badać, jakiej grupy ma ono dotyczyć, jaka będzie forma badania, jakimi metodami zbierze się dane do analizy i wiele innych. Warto zaznaczyć, że jeśli ankietyzacja pacjentów ma przebiegać ponownie na tej samej grupie chorych, to potrzebna jest ich zgoda oraz numer kontaktowy. Po stworzeniu silnej bazy, przechodzi się do następnego etapu procesu badawczego. W procesie tym wybiera się odpowiednie metody/techniki badawcze, dzięki którym ankiety pacjentów utworzone są w należyty sposób. Najczęściej wybierane metody do badania satysfakcji pacjentów to:  PAPI (tradycyjne ankiety papierowe), CAWI (ankiety internetowe), CAPI (badanie wspomagane komputerowo), CATI (badanie telefoniczne), FGI (zogniskowane wywiady grupowe), IDI (indywidualne wywiady pogłębione), Tajemniczy klient (Mystery Shopping).

Kolejne etapy

Warto także przeanalizować do kogo będzie kierowana ankietyzacja pacjentów, czy do grupy młodych czy starszych respondentów. Dobrze, jeśli wybiera się dwie metody zbierania danych, gdyż pozwalają one na pełniejsze przeanalizowanie problemu. Warto także skrócić ankietę, by nie zamęczyć pytaniami badanych oraz starać się nie poruszać w niej kwestii drażliwych. Badacz powinien spośród wszystkich pacjentów szpitala wybrać reprezentatywną grupę kilkunastu procent pacjentów i na niej oprzeć swoje badanie. Kolejnym etapem badania ankietowego opinii pacjentów jest analiza zebranego materiału. Najczęściej następuje to przy pomocy programu komputerowego Excel. Otrzymane wyniki powinny jasno nakreślać, w jakich obszarach zalecana jest zmiana i czego ona powinna dotyczyć. Aby jednak zmianę wprowadzić, warto zaangażować w nią cały personel.